Konsultstödd familjehemsvård

RFF:s verksamheter

  • kan styrka att verksamheten inte har skatteskulder,
  • har verksamhetschefer som uppvisar utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister,
  • kan verifiera att verksamhetens finansiella eller ekonomiska status inte understiger riskklass 3 i Upplysningscentralens riskbedömning,
  • har familjehem som får sin ersättning i form av arvode och omkostnadsersättning och inte genom F-Skattsedel,
  • har personaltäthet som säkerställer verksamhetens kvalitét,
  • utvärderar sin verksamhets och säkerställer att kvalitén är god,
  • har rutiner för dokumentation vilka uppfyller kraven på välfungerande dokumentationssystem,
  • har rutiner för Lex Sarah enligt SOSFS 2011:5.

Familjehemskonsulenterna i RFF:s verksamheter

  • är socionomer eller har likvärdig utbildning samt erfarenhet av socialt arbete och familjehemsvård,
  • kontrolleras årligen genom utdrag från Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister,
  • bör inte ha mer än 10 familjehemsplaceringar per årsbasis,
  • är tillgängliga för familjehemmen dygnet runt, årets alla dagar,
  • bör handleda/möta/träffa familjehemmen minst en gång per månad utöver sedvanlig telefonhandledning,
  • deltar i handledning av handledarutbildad legitimerad psykolog, socionom eller psykoterapeut minst fyra gånger per år.

Familjehemmen i RFF:s verksamheter

  • utreds enligt SOSFS 2012:11,
  • lämnar årligen utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister,
  • får en grundutbildning,
  • erbjuds vidareutbildning minst två gånger per år,
  • bör ges möjlighet till extern handledning av handledarutbildad psykolog/socionom eller psykoterapeut,
  • har inte fler än högst tre familjehemsplaceringar samtidigt med dispens för syskongrupper,
  • bör inte bo längre bort än det rekommenderade avståndet på två timmar från konsulentens kontor.